Pierwsze kroki nowego pracownika w restauracji

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak wdrożyć nowego pracownika do pracy w restauracji?
  • Jak zbudować zgrany i zaangażowany zespół?

Wykwalifikowany, kulturalny i sympatyczny pracownik to prawdziwy skarb dla właściciela restauracji. Wraz z pięknym wystrojem lokalu, smacznymi potrawami i miłą atmosferą stanowi ważny element tworzący prestiż marki. Ważne jest więc szczególną uwagę poświęcić świeżo zatrudnionym członkom zespołu.

Często menadżerowie i właściciele restauracji nie zdają sobie sprawy z tego, jak istotne jest prawidłowe wprowadzenie nowego pracownika i ułatwienie mu startu w nowym miejscu zatrudnienia.  Z perspektywy doświadczonego członka zespołu wiele kwestii wydaje się oczywistych i niewartych tłumaczenia. Jednak każdy, kto wspomni swój pierwszy dzień w nowej pracy, wie, że wsparcie okazuje się wówczas bardzo potrzebne.
O tym, jak trudny i skomplikowany bywa proces wdrażania się w hierarchię i reguły panujące w restauracji oraz do czego może prowadzić jego zlekceważenie pokazuje choćby popularny film pt. „Zaklęte rewiry” z Markiem Kondratem w roli głównej.

W idealnym wyobrażeniu wykreowanym przez właściciela firmy restaurację tworzą ludzie pełni pasji, zgrani, zaangażowani i chętni do samokształcenia. Osiągnięcie takiego efektu jest jednak skomplikowanym i wieloetapowym procesem, który rozpoczyna się od prawidłowo przeprowadzonej rekrutacji (i wbrew mniemaniu wielu menadżerów – nie kończy się na niej!).
Kiedy już pracodawca pozyska nowego pracownika, powinien skoncentrować się na rzetelnym przygotowaniu go do nowych zadań. To bardzo ważne, aby zgrał się z zespołem i zrozumiał zasady panujące w restauracji. Od czego zacząć?

Wdrożenie nowego pracownika można podzielić na trzy etapy:

Przedstawienie profilu restauracji

Oferty gastronomicznej, specjalizacji, wartości, według których firma jest prowadzona, cech wyróżniających (jeżeli restauracja inspiruje się kuchnią innego kraju warto, aby zatrudniony poznał podstawy jego historii i kultury). Chodzi głównie o to, aby pracownik poczuł atmosferę miejsca i zechciał ją współtworzyć.

Określenie zasad i relacji panujących w firmie

Aby uniknąć niedopowiedzeń, najlepiej od razu pierwszego dnia zorganizować spotkanie wszystkich pracowników. Nowy pracownik powinien zapoznać się ze strukturą firmy i zadaniami innych. Warto omówić reguły, stworzyć kanon zachowań oraz jasno określić system kar i nagród. Pomoże to w rozwiązaniu kontrowersyjnych kwestii, takich jak: spóźnienia, podpisywanie listy obecności za innego pracownika, podjadanie posiłków, plotkowanie, nadużywanie zwolnień chorobowych, ustalenie stroju pracownika i podziału napiwków.
Dobrze jest wskazać, za co pracownik będzie nagradzany, tj. za zaangażowanie, efektywność, podnoszenie kwalifikacji, dyspozycyjność, uczciwość, budowanie pozytywnych relacji z innymi pracownikami.

Szkolenie i zweryfikowanie umiejętności

Na początku pracownik musi poznać zakres obowiązków i wymagania. W przypadku kelnera po szkoleniu powinien się on wykazać wiedzą o standardach i technice obsługi klienta, zasadach serwisu, regulaminie lokalu itp. Po podstawowym przygotowaniu można przedstawić pracownikowi plan kolejnych szkoleń i egzaminów podnoszących kwalifikację, a także możliwości awansu, zdobycia premii i innych gratyfikacji.

Dobrym pomysłem jest zorganizowanie przez właściciela lub menadżera spotkania integracyjnego, w trakcie którego nowy pracownik będzie miał okazję przedstawić się, opowiedzieć o swoich zainteresowaniach, pasjach i doświadczeniach.
Pozwoli to na lepsze poznanie się zespołu i poprawi współpracę. W luźnej i nieformalnej atmosferze łatwiej omówić aspekty pracy, przedyskutować istotne tematy i przeanalizować różne scenariusze zachowań w relacji pracownik-menedżer czy pracownik-gość.
Można również zaangażować doświadczonego pracownika (starszego kelnera, szefa kuchni lub sali), aby stał się swego rodzaju nauczycielem i opiekunem dla nowego kolegi.
Pomoc w pomyślnym wdrożeniu w ramy firmy powinna w takim wypadku zostać nagrodzona.

Jak widać cały proces nie jest łatwy: wiąże się z przeprowadzeniem rekrutacji, opłaceniem badań lekarskich, zakupem nowego stroju służbowego, a przede wszystkim poświęceniem czasu i energii. Jednak im większe zaangażowanie ze strony właściciela i menadżera, tym większa szansa na zbudowanie lojalnego, zgranego i wykwalifikowanego zespołu.

 

Zarzadzaniegastronomia.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie zabronione.

Jak możemy Ci pomóc?

Wystarczy, że do nas napiszesz, a my skontaktujemy się z Tobą.