Co jest przyczyną słabych wyników lokalu gastronomicznego?

Jak zdiagnozować przyczyny słabych wyników lokalu gastronomicznym?
Słabsze wyniki finansowe restauracji mogą mieć różnorakie przyczyny. Zdiagnozowanie ich jest kluczem do poprawienia sytuacji, a nie jest to proste w tak złożonym projekcie jak każdy biznes gastronomiczny.

Nie sposób wskazać odpowiednich metod rozwiązania problemu bez skrupulatnego zapoznania się z kontekstem i uwarunkowaniami funkcjonowania konkretnego lokalu. Skąd biorą straty finansowe restauracji? Niewątpliwie, warto w tym zakresie skorzystać z analizy osoby trzeciej – specjalisty gastronomicznego, który na wszystko spojrzy obiektywnym okiem.

Analiza finansowa firmy gastronomicznej

Pierwszym krokiem na tej drodze jest rozmowa z właścicielem lokalu. Jednym z podstawowych problemów, jakie są wówczas omawiane to sprawdzenie czy słabe wyniki są rezultatem małej sprzedaży czy zbyt wysokich kosztów. Ocena finansowa przedsiębiorstwa od razu rozjaśnia stan rzeczy z jakim mamy do czynienia.

Ważną sferą, którą trzeba poddać zbadaniu jest jakość obsługi Gości w lokalu. Najlepiej zrobić to w oparciu o tzw. program Tajemniczego Gościa. Trzeba również siąść nad dokumentami i zweryfikować elementy takie jak: koszty surowca, koszty stałe i poziom sprzedaży. Jeśli ta ostatnia wydaje się być w porządku, jest to sygnał, że trzeba dokładniej przyjrzeć się kosztom. I odwrotnie.

Obcinanie kosztów polega przede wszystkim na optymalizacji księgowej, działaniach technicznych i motywacji personelu. Osiągnięcie wyższego poziomu sprzedaży to już większe wyzwanie, wymagające niejednokrotnie dużej kreatywności.

Przyczyny braku sprzedaży

Słaba sprzedaż przeważnie ma źródło w następujących czynnikach: lokal nie jest znany, Goście nie powracają do lokalu po pierwszej wizycie, unikają go z powodu złych opinii lub nie przemawia do nich oferta firmy. W związku z powyższym, refleksję zawsze warto zacząć od kwestii promocji restauracji. Czy dotychczasowe metody, np. rozdawanie ulotek, były skuteczne? Czy nie warto spróbować czegoś innego, np. kampanii w Internecie? Narzędzia marketingowe trzeba bowiem dopasować do grupy docelowej naszej restauracji. Inne częste problemy to np. złe oznakowanie restauracji albo zły dojazd.

Kolejna sprawa to sztuka zdobywania lojalnych Klientów. Powinni oni stanowić istotną część miesięcznego budżetu firmy, a jeśli ich nie ma – to znak, że trzeba stworzyć system lub ofertę specjalnie dla nich. A co z opinią na temat firmy? Warto tu zbadać odczucia z jakimi Goście opuszczają lokal, a także zrobić research wizerunku lokalu w sieci.

W celu uzyskania precyzyjnej informacji, dobrze jest sięgnąć po profesjonalne badania rynkowe. Na początek, właściciel może spróbować sam uzyskać kilkanaście wywiadów od losowych Gości. Na większą skalę najlepiej natomiast z usług doświadczonego doradcy gastronomicznego.

Najczęstsze wnioski prowadzą do konkluzji, że restauracja wymaga zwiększenia nakładów na promocję przy jednoczesnym wzroście jakości obsługi. Wydaje się to oczywiste, ale przygotowanie planu naprawczego nakierowanego na zrealizowanie takich celów nie jest wcale proste, ponieważ szczegóły zawsze muszą być dopasowane do indywidualnej sytuacji lokalu gastronomicznego, jaki prowadzimy.

 

Zarzadzaniegastronomia.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie zabronione.

Jak możemy Ci pomóc?

Wystarczy, że do nas napiszesz, a my skontaktujemy się z Tobą.