Jak znaleźć dobrą lokalizację pod gastronomię? – znajdź najlepszą lokalizację, podążając naszymi wskazówkami.

Zastanawiając się jak otworzyć lokal pod gastronomię, podstawowe wyzwanie, jakie powinniśmy przeanalizować to wybór lokalizacji dla naszego zakładu gastronomicznego. Po lekturze na naszym blogu będziesz wiedział:

– Czym kierować się, wybierając lokalizację dla swojego biznesu?

– Jakie cele należy przyjąć w kontekście takiego wyboru?

– Jak sprawdzić potencjał lokalnego rynku oraz konkurencji?

– Jakie warunki techniczne powinien spełniać lokal?

  1. Prawidłowa diagnoza profilu działalności

Jeszcze na etapie koncepcyjnym, warto dokładnie się zastanowić jak można sklasyfikować biznes gastronomiczny jaki planujemy uruchomić. Gastronomię dzieli się bowiem na wiele rozmaitych kategorii, np. za taki czynnik, grupujący firmy uznaje się podział gastronomii ze względu na ilość lokali należących do danego podmiotu. To chyba najogólniejsze możliwe uporządkowanie, ponieważ mamy do czynienia z lokalami: indywidualnymi lub siecią restauracji. Inne warianty to:

Podział lokali wg rodzaju oferowanego menu

  1. Kuchnia tradycyjna
  2. Fast Food
  3. Winiarnia
  4. Kawiarnia
  5. Kuchnia regionalna / etniczna
  6. Żywienie zbiorowe

Podział wg typu obsługi

  1. Pełna obsługa kelnerska
  2. Obsługa z dostawą do domu
  3. Sprzedaż wyłącznie na wynos
  4. Lokal częściowo lub w pełni samoobsługowy

Podział determinowany lokalizacją

  1. Lokal w centrum handlowym
  2. Lokal w hotelu
  3. Lokal przydrożny
  4. Lokal w centrum miasta (lub turystycznym punkcie
  5. Lokal w placówce użyteczności publicznej

Podział wg profilu grupy docelowej

  1. Firmy
  2. Turyści
  3. Pracownicy biurowi
  4. Młodzież, dzieci

Wariantów jest tu bardzo wiele, a granice płynne. Nie mniej, warto znaleźć odpowiednie usytuowanie dla własnego lokalu, ponieważ stanowi to dobry punkt wyjścia do poszukiwań adekwatnego miejsca dla firmy na mapie miasta.

  1. Ustalenie celów związanych z lokalizacją restauracji

Lokale gastronomiczne cieszą się powodzeniem lub nie i, bez względu na skalę działań promocyjnych, zawsze ma na to ogromny wpływ usytuowanie prowadzonego lokalu. Czy jest widoczny, czy znajduje się w popularnym miejscu? Czy otoczenie oraz budynek lokalu są zachęcające do odwiedzin? To są kluczowe pytania. Dobrym pomysłem jest usystematyzowanie sobie tych czynników, tak aby spełniały następujące kryteria:

– lokalizacja będzie dostępna dla grupy docelowej w najbliższym otoczeniu,

– zyska akceptację ze strony potencjalnych Gości,

– umożliwi zrealizowanie adaptacji oraz usług zgodnie z biznes planem,

– będzie sprzyjała generowaniu zysku (np. lokal atrakcyjny dla dobrze sytuowanych Gości bywa bardziej zyskowny niż lokal odwiedzany przez tłumy)

Koncepcję, którą mamy trzeba również zestawić z dokładną analizą lokalizacji. Na przykład, jakie są trendy rynkowe w okolicy – czy biznes ma się tu dobrze, czy dochodzi do nowych inwestycji (nowe bloki mieszkalne, galerie handlowe), z jaką konkurencją mamy do czynienia. Ściśle koreluje to z kwestią demografii – czy potencjalnych Klientów przybywa w danym miejscu, jaka jest ich siła nabywcza (np. specyfika usytuowania w pobliżu kampusu studenckiego), czy miejsce może być odwiedzane przez biznesmenów, rodziny itd.

Ważne: przy wyborze lokalizacji istnieje wiele specyficznych sytuacji oraz wyjątków, np. firmy w galeriach handlowych tworzą zupełnie oddzielną historię. Dajmy na to, w ich przypadku usytuowanie lokalu blisko wejścia do galerii wiąże się z tzw. podwyższonym ryzykiem, ponieważ Klienci, wchodzący do budynku przeważnie są mocno rozkojarzeni lub nastawieni na konkretny cel (np. zakup kurtki). W efekcie, niekoniecznie trafimy w optymalny moment, aby zachęcić ich do wizyty. Jeśli chcesz upewnić się, że miejsce, które masz na oku będzie dla Ciebie dobre – skonsultuj się z ekspertem gastronomicznym.

  1. Badania rynkowe związane z lokalizacją gastronomii

Od strony teoretycznej wskazanie istotnych czynników, mających związek z lokalizacją to jedno, natomiast sęk w tym, że nie zawsze wszystkie dane są oczywiste i dostępne na wyciągnięcie ręki. Z tego względu, rozsądnym krokiem jest wykonanie badań ilościowych oraz jakościowych.

Wariant ilościowy najczęściej polega na przygotowaniu ankiet rozpoznawczych, które należy rozdystrybuować wśród grupy docelowej. Ciekawym rozwiązaniem jest połączenie tego z akcją promocyjną, np. przekazaniem nagrody w zamian za odesłaną ankietę. Trzeba przy tym tylko pamiętać, że dopiero co najmniej kilkadziesiąt ankiet ma sensowną wartość statystyczną.

Badania jakościowe to forma bardziej pogłębionej analizy indywidualnych preferencji, np. w formie badania w grupie fokusowej albo dłuższego wywiadu z potencjalnym Klientem. Tego typu podejście jest szczególnie uzasadnione, gdy chcemy trafić do wyrazistej i łatwej do sklasyfikowania grupy odbiorców, natomiast jeśli zależy nam na dotarciu praktycznie do każdego w okolicy, podejście ilościowe jest efektywniejsze.

Pamiętaj: Co zawrzeć w ankietach badawczych? Przede wszystkim, powinniśmy zbadać reakcję odbiorców na rodzaj menu, jaki przewidujemy w swoim lokalu. Inne ważne wskaźniki to: poziom akceptacji dla cen sprzedaży oraz preferowane godziny otwarcia lokalu (np. czy jest zapotrzebowanie na lokal dostępny aż do 24:00?). Kolejna ważna rzecz to oczekiwany poziom sprzedaży (regularność i wartość zamówień).

  1. Analiza konkurencji

Dopasowanie możliwości lokalowych do koncepcji działania i designu lokalu to jedno, druga sprawa to próba uzyskania informacji zwrotnej od potencjalnej grupy Klientów, natomiast istnieje jeszcze trzecia opcja – analiza konkurencji. Oczywiście, najlepiej zdobyć dane każdym możliwym kanałem, natomiast w przypadku analizy konkurencji warto udać się do restauracji w naszym ewentualnym (jeśli jeszcze nie podjęliśmy ostatecznej decyzji w sprawie lokalu) sąsiedztwie i obserwować ich funkcjonowanie od środka. W takiej sytuacji, najlepiej zwrócić uwagę na to:

– Ilu Gości odwiedza lokal w ciągu dnia (lub w porze wieczornej)?

– Na jakąś wartość Goście dokonują zamówień?

– Co konkurencja posiada w swojej ofercie (lub wyposażeniu restauracji), co cieszy się powodzeniem?

Zaangażowany przedsiębiorca, planujący uruchomienie lokalu gastronomicznego mógłby też poczynić dłuższe obserwacje konkurencyjnych miejsc z zewnątrz, notując jaka liczba Gości się przez nie przewija. Wówczas, powinniśmy być w stanie oszacować tzw. współczynnik penetracji, oznaczający stosunek liczby transakcji do liczby przechodzących obok lokalu osób. Innymi słowy, chodzi tu o wartość procentową, mówiącą ilu z potencjalnych Klientów udaje się przyciągnąć do środka.

Przykład: Młody przedsiębiorca, właściciel przyszłej restauracji meksykańskiej, zaczął monitorować zainteresowanie baru z przekąskami, znajdującego się w budynku obok miejsca, gdzie sam planuje uruchomić lokal gastronomiczny. W ciągu dnia przeszło obok niego ok. 1200 osób, przy czym ok. 60 z nich weszło do środka (przy czym można przyjąć, że jest to równoznaczne z dokonaniem transakcji). Współczynnik penetracji wyniósł więc 7,5%, z czego wynika, że na 1000 osób mamy szansę na 75 transakcji dziennie, zakładając, że nasza oferta będzie co najmniej równie atrakcyjna jak badanej firmy.

  1. Uwarunkowania techniczne lokalu

Stan techniczny lokalu musi umożliwiać realizację koncepcji w zakresie estetyki i funkcjonalności naszego biznesu. Ponadto, istnieje cały szereg wymogów architektoniczno-budowlanych jakie musi spełniać mała gastronomia, choćby w kontekście odbioru lokalu przez sanepid (co jest konieczne). Jeśli chcesz uniknąć jakichkolwiek nieprzyjemności związanych z kontrolą lokalu przez sanepid, zwróć się do doświadczonego doradcy, który jest na bieżąco z regulacjami prawnymi oraz sposobem działania tej instytucji – kontakt do eksperta gastronomicznego. Oceniając potencjał lokalu weź pod uwagę:

  1. Wpływ działania biznesu na otoczenie (np. czy sąsiedzi nie będą go utrudniać ze względu na muzykę itp.)
  2. Czy występują udogodnienia dla niepełnosprawnych
  3. Czy w pobliżu lokalu znajduje się parking
  4. Czy miejsce ma odpowiednią widoczność (jest zauważalne z perspektywy ulicy, podwórza)
  5. Powierzchnia lokalu (czy pozwoli na swobodne prowadzenie kuchni, zaplecza, sali dla Gości, toalety itd.)
  6. Dostęp do mediów, system wentylacji, oświetlenie

PODSUMOWANIE

Lokal gastronomiczny to fundament działania i ew. sukcesu całego biznesu gastronomicznego. W dużym skrócie, przy jego wyborze należy skrupulatnie sprawdzić takie rzeczy jak: dostępność wizualna witryny (czyli widoczność lokalu z zewnątrz), sąsiedztwo i otoczenie oraz to czy łatwo się do niego dostać (np. restauracje ulokowane na wysokim piętrze).

Na rynku istnieją wyjątkowe typy lokalizacji, np. food court, czyli strefa gastronomiczna w galeriach handlowych, jednak trudno tam zaistnieć, jeśli się nie jest firmą sieciową z dużym budżetem. Koncepcja całego biznesu powinna współgrać z otoczeniem i miejscem, na jakie się zdecydowaliśmy, np. nie bez powodu kawiarnie są najczęściej usytuowane na szlakach turystycznych albo w pobliżu biurowców – pracownicy korporacji chętnie bowiem idą na kawę w ramach lunchu. Rzeczy, o których należy pamiętać jest naprawdę wiele, dlatego podstawowa zasada to, aby nie działać pochopnie, ponieważ decyzję w tym zakresie trudno cofnąć – na zmianie raz zaadaptowanego lokalu zawsze będziemy stratni, musimy też upewnić się, że zrobiliśmy wszystko, co możliwe, aby uzyskać korzystne warunki najmu.

 

Zarzadzaniegastronomia.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie zabronione.

Jak możemy Ci pomóc?

Wystarczy, że do nas napiszesz, a my skontaktujemy się z Tobą.