Strategiczne menu w restauracji – czym jest oraz jak je stworzyć?

Strategiczne menu oznacza kartę menu z listą dań oraz produktów, która została sporządzona w bardzo przemyślany sposób, przynosząc liczne korzyści. O jakich korzyściach mowa oraz jak je osiągnąć? Zachęcamy do lektury naszego artykułu na temat strategicznego menu!

Sztuka polega na tym, aby menu zachęcało do składania zamówień i to możliwie największych. Osiągnięcie takiego stanu rzeczy wymaga spełnienia kilku istotnych zasad, które postaramy się Wam przybliżyć.

WAŻNA reguła na temat długości menu

Tworzenie menu, zawierającego więcej niż kilkadziesiąt pozycji nie ma sensu. Utrudnia to bowiem skupienie się na ofercie i w konsekwencji, podjęcie decyzji. Wahający się Gość łatwo staje się z tego powodu Gościem zniecierpliwionym czy wręcz poirytowanym. Do 30 pozycji w menu (bez napojów) spokojnie wystarczy nawet w restauracji z wyższej półki, zwłaszcza że wtedy łatwiej też utrzymać jakość (świeżość) używanych składników.

PAMIĘTAJ o prostym układzie menu

Jeśli klient miał choć przez chwilę zagwozdkę, gdzie znajduje się np. wybór piw, to znaczy, że kartę przygotowano w zły sposób. Podział na przystawki, zupy, dania główne, desery, alkohole itp. powinien być jak najprostszy i klarowny, a także uporządkowany wg kolejności spożywania potraw. Nazwy potraw powinny z kolei pełnić rolę informacyjną, ale jednocześnie zawierać szczyptę zachęcającego polotu, np. podkreślającego walory dania.

Wiele zależy tu też od strony graficznej. Wygląd menu ma nie tylko wpływ na zamówienie, ale też postrzeganie całego lokalu. Listę pozycji można wzbogacić składem potraw, wagą porcji, zdjęciem czy ikonką, sugerującą pikantność dania lub opcję idealną dla np.: dzieci,  wegetarian itp. Warto znaleźć tu złoty punkt między czytelnością karty a wizualnymi fajerwerkami. Te drugie lepiej wykorzystać by zwrócić uwagę na ewentualne promocje, propozycje sezonowe albo najpopularniejsze potrawy.

Przykładem ciekawego zabiegu są wkładki okolicznościowe poświęcone np. napojom rozgrzewającym w trakcie zimy czyli takie propozycje, które niekoniecznie muszą znaleźć się w podstawowym menu. Każdemu rozwiązaniu w menu powinna przyświecać idea przejrzystości i schludności, tak aby rozmieszczenie oraz forma prezentowanych informacji ułatwiały wybór, a nie na odwrót. Istotnym elementem dobrego menu jest podanie nazw oraz składu dań w języku angielskim – zależnie od tego jaki potencjał upatrujemy w Gościach zza granicy.

Na koniec ważna rada

Mądry restaurator co jakiś czas aktualizuje zawartość menu, np. wykluczając z niego rzadko wybierane pozycje, zmieniając ceny albo testując inną koncepcję graficzną. Każde takie posunięcie wiąże się jednak z całkowitą wymianą kart, ponieważ nawet najbardziej dyskretne próby ręcznych korekt na dotychczasowych kartach (np. mazakiem) są bardzo nieestetyczne i nie świadczą o profesjonalizmie firmy. Tyle słowem ogółu na temat strategicznego menu – oczywiście podstawowym zadaniem karty dań jest sprzedaż i pod tym kątem stosuje się sprawdzone techniki, które procentują lepszymi wynikami zgodnie z  oczekiwaniami. Przeczytaj również o tym jak zaprojektować menu, aby podnosiło wyniki sprzedażowe więcej piszemy!

 

Zarzadzaniegastronomia.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie zabronione.

Jak możemy Ci pomóc?

Wystarczy, że do nas napiszesz, a my skontaktujemy się z Tobą.