Jak stworzyć dobry biznesplan dla działalności gastronomicznej?

Jak stworzyć dobry biznesplan dla działalności gastronomicznej?

Biznesplan to dokument, opisujący wszystkie elementy biznesu gastronomicznego, jaki chcemy uruchomić. Powinien on odpowiadać na podstawowe pytania i stanowić swoisty przewodnik czy instrukcję postępowania z perspektywy właściciela. Tylko jak opracować taki naprawdę użyteczny biznesplan?

Napisanie planu dla biznesu jest wskazane w każdym przypadku, ale już absolutnie wtedy, gdy nie mamy dużego doświadczenia w gastronomii. Pozwoli to uniknąć wielu błędów oraz lepiej zarządzać przyszłą firmą gastronomiczną.

WAŻNE – Biznesplan jako drogowskaz

Rzetelny biznesplan ułatwia uzyskanie kredytu lub zdobycie inwestora. To dowód, że zabierasz się za projekt na poważnie i wiesz, co robisz. Warto wiedzieć, że ponadto jest to także duża pomoc w dotarciu do wykwalifikowanej kadry, np. menedżerskiej oraz sposób na monitorowanie skuteczności, np. poprzez porównanie stanu faktycznego z założeniami rozwoju lokalu po pół roku działalności.

Biznesplan warto napisać przede wszystkim, jeśli jesteśmy początkującym restauratorem albo nie jesteśmy do końca przekonani do swojego pomysłu. Być może nawet powierzchowne kalkulacje wystarczą byśmy się rozmyślili, dostrzegając jak wątły wychodzi nam zwrot z inwestycji.

PAMIĘTAJ o najważniejszych cechach biznesplanu

Dobry biznesplan jest czytelny i zrozumiały. Nie ma jednej zasady, opisującej jego formę, ale ważne, aby struktura dokumentu odpowiadała na podstawowe kwestie, np.:

  • Czym wyróżniamy się na tle konkurencji?
  • Ile wydatków pochłonie start biznesu?
  • Jak dotrzeć do klientów oraz ilu ich potrzebujemy, aby wygenerować zysk?

Merytoryczną część warto poprzedzić spisem treści, który ujmie całość w ramy oraz ułatwi poruszanie się po dokumencie. Z czasem, wraz z prowadzoną firmą, biznesplan może stać się opasłą księgą, w której znalezienie podstawowych informacji nie będzie proste, jeśli zawczasu nie zadbamy o przemyślaną organizację planu.

PRZYKŁAD biznesplanu

Poniżej prezentujemy kilka przykładowych punktów z solidnego biznesplanu dla gastronomii:

  1. Jak ogólnie ma wyglądać i działać lokal? (zarys pomysłu)
  2. Jak prezentuje się rynek, na którym chcemy zaistnieć? Konkurencja, lokalizacja, mieszkańcy, turyści itp.
  3. Analiza kosztów związanych z inwestycją oraz prowadzeniem lokalu.
  4. Analiza SWOT biznesu.
  5. Opis planu kadrowego – ile osób, jak oraz kogo chcemy zatrudniać?
  6. W jaki sposób chcemy reklamować markę lokalu?

To tylko kilka orientacyjnych zagadnień, które już tworzą szkielet planu, który pozwoli uświadomić sobie potencjalne zagrożenia oraz usystematyzować poszczególne cele. Realizowanie elementów biznesu opracowanych w ten sposób powinno nas znacznie przybliżyć do końcowego sukcesu, jakim jest powodzenie firmy.

Gastronomiczny biznes plan na zamówienie

Generalnie, trzeba przyznać, że kompleksowy biznesplan nie sposób przygotować bez dużej wiedzy i rozeznania w realiach gastronomii. Nie powinno to jednak zniechęcać młodych inwestorów i start-up’owców, ponieważ mogą oni skorzystać z eksperckiego wsparcia firm takich jak zarzadzaniegastronomia.pl, do czego zachęcamy!

Jak możemy Ci pomóc?

Wystarczy, że do nas napiszesz, a my skontaktujemy się z Tobą.

 

Zarzadzaniegastronomia.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie zabronione.